0 Läs mer >>
Jo just det! Marthas mobil + tillbehör beställdes samma dag som simningen var avklarad! Så det var ju nedräkning på detta medan vi spontanreste runt i en liten del av Sverige ...
Men så kom ju tillbehören iaf och bara dessa gav ju en viss glädje!

I väntan på mobilen drog till Malmö!
När vi hade Göteborgarna här så hjälpte vi dem att leta flytväst i second handaffärer och då fyndade Ella ett par brallor så nu letade vi vidare i second handaffären i Malmö för att se om fler fynd kunde göras! Och det kunde det!
Inte nog med det ... väl i Malmö möttes vi nästan direkt av Cloettas egna affär! Waaat?! Här spontanåker vi till Linköping och så hade vi bara behövt dra till Malmö!
För övrigt så är barnen ibland glada på insidan men det lyser inte riktigt igenom i ansiktet på dem ...

Efter lite fynd var vi hungriga så vi drog till TGI Friday ...

Och så vidare till Folkets Park för lite lek!

Ella och Martha tävlade i stora nätet om vem som var snabbast upp! Ella vann till första markeringen och sen vann Martha till andra!

Läskigt högt upp! Och sen snurrades det.

Åh, titta vilka härligt bänkar! De kan vi ta familjefoto vid! Kom alla, tänk så kul vi kan ha!
Eller?!

Sen åkte vi hemåt igen och hade så kul så kul på tåget hem!

Malmö i slutet av jul...

0 Läs mer >>
Spontanresa?! For real? Jomenvisst!

Det enda vi hade planerat var två hotellnätter (första i Jönköping och andra i Linköping) ... sen var allt annat obokat om än lite förspanat!

Så efter Halmstadkalaset drog vi iväg mot Jönköping! En trevlig bilresa med fin utsikt! Trots värmen utanför hade vi det svalt och skönt i ACkylan i bilen!

På väg till Jönköping! Väl framme lockade en gammal bekant ... Makkedånken!

Måndag ... efter en helvetesnatt (inte för Ella dårå som tydligen kan sova sig igenom vilken värme som helst) där vi dels fick sova i två rum och dels sketavarmt (trots en vinande golvfläkt) så var vi ändå taggade på vad för spontant vi skulle göra idag!
Gränna låg nära till hands så vi började där!

Där blev det även lite kändisspan ... fast utan kändisar men deras buss! Diggiloo hade kvällen innan haft sin premiär där så i princip hängde vi nu med kändisar! Såg en rolig skylt och tänkte på Lisa! Och så spontankörde vi ner in i Gränna för att ev. ta en spontantur till Visingsö!

Väldigt gullig liten by, Gränna! Vi strosade lite i värmen och kollade söta hus. Drog oss ner närmare havet och spontantränade lite! Martha visade upp färdigheter och 'vann' därmed en chipspåse av Adam!

Men men men! Där spontanköpte vi båtbiljett till Visingsö och ännu mer spontant hoppade vi på ett remmalag! Nu går skam på torra land?! Nae! Vi är såna! En 40 min lång remmalagsfärd med lite inslag av historia, väldigt mysigt!

För vissa var 40 min historieberättande i skogsmiljö lite väl långtråkigt (dessutom blev Martha lite känslig mot hästhåren) men men det satt lugnt och lyssnade!

Av kusken tidigare fick vi tips om bad så efter maten drog vi ner till den lilla stranden där de modigaste av sälar dök i!

Ett härligt sötvattensdopp!

Som tur var hade vi ätit innan för vi var rätt hungriga! Första stället vi hade tänkt att äta på varnade oss att det var ca 1 timmes väntetid! Pjuh, vi traskade bort 20 meter och där var det bara 10 min. väntan! Badandet skedde förresten precis vid Wisingsborgs slottsruin, tjusigt värre!

Så efter en runda runt slottsruinen spontande vi oss en båtresa tillbaka till Gränna!

Där hittade vi en annan ruin! Dejlig utsikt här! En annan inte så dejlig utsikt var Adams rygg efter dagens ryggsäcksbärande ...

För att citera en ung Ella: Många fina färger!!

Efter alla ruinerna körde vi, lite mindre spontant, till nästa bokning nämligen Linköping! Ett himla fräscht hotell (om än fortfarande varmt rum) och vi åt på hotellet himla smarrig mat!

Nästa morgon var det dags för god hotellfrulle följt att SPONTANA aktiviteter! Till exempel fanns en hotellpool att boka så det gjorde jag och Martha! Kl. 10 stod vi redo och kl. 10.05 var vi klara! Hepp! Sen spontanletade vi upp en annan ruin ... Vreta kloster!

Massa grönt och härligt! Har lekte vi lite familjefotografering också!

Och alldeles i närheten hittade vi Bergs slussar! Lite spännande med vattenhissar!
Och alldeles i närheten av slussarna hade minsann Cloetta sin fabriksförsäljning! Waaat! Så oväntat på denna spontanresa ...
Det var kö in men det var en ganska liten affär så det gick rätt fort i kön!

Vi packade ihop våra fynd och körde hemåt! Passerade SAAB, lite regnoväder och Västervik ... vipps var vi hemma igen!

Spontanresa, juli 202...

0 Läs mer >>
Oliver och Cornelia körde gemensamt kalas så vi firade dessa godingar! Blommor, folk, presenter och sång ... så himla härligt!

Och så fick vi berättat om vår stundande spontanresa som väntade efter kalaset!

Halmstadkalas, juli 2...

ÄNTLIGEN!

Det var när Julia och Maja var här och vi satt på bussen på väg till Sannas Kiosk som Martha bestämde sig för att simma till sig en mobil!

Jag sa till henne att hon kunde ju faktiskt ta en godisglass (hon har ju valt att inte äta godis i ett år för att få en mobil, i stället för mitt förslag att våga simma för en mobil) och välja att simma, för hon kan simma! Efter några sekunders betänketid så sa hon ja! Så efter nästan ett halvårs godisuppehåll tog hon en godisglass (där hon ändå gav bort det mesta till mig och Ella)!

Så vi njöt av en glassarna tillsammans med Göteborgarna och Sabine och Ingvar (som vi råkade på på knutan när vi skulle ta bussen)!

Sen VIPPS två dagar senare stod vi vid bryggan i Lerberget och så simmade Martha! Och det finns dokumenterat på hennes youtubesida!

Martha simmar, 2021

0 Läs mer >>
Anna, Tom, Julia och Maja förgyllde våra dagar några dagar i juli! Mestadels hängde vi på stranden men även lite hemma i trädgården.

Hela besöksfamiljen hjälpte till att öva med Martha och hennes simning ... många bra tips! Sen lekte vi och snackade en hel del också så klart!

Här mjukar vi upp med lite beachvolley på Kvickbadet innan vi samlas hemmavid för lite presentutdelning och kvällsgrillning!

God mat och massa skratt! Så var vi redo för nästa dag som vi körde lite kommunal minigolf på!

Bara barnen spelade ... det är ju allmänt känt hur vuxna blir vid tävlingar! Martha räknade ihop summan till slut!

Sen blev det lunch där vår familj + besöksbarnen testade schawarma! Det är nog gott ... om det i stället för kryddpeppar använder en annan peppar!

Efter mat var vi redo för nytt strandhäng! Vi fortsatte till Kvickbadet!

Bad bad, sim sim!

Så himla härligt hade vi!

Sista lunchen blev på Haket sen ett snabbesök till Rååstranden där det blåste mycket ... och så avslutade vi med godisglass på Sannas Kiosk!

Julibesök, 2021

0 Läs mer >>
Vi körde en favorit i repris och drog till Lomma, barnen och jag! Där knackade vi på hos Martina med familj och slängde oss i deras pool för att leka vattenlekar!
Så himla roligt! Blindbock i vattnet är ju en favorit! Både spännande och kul!

Träffen var som tur var inplanerad så Martina hade hunnit fixa napoletanska pizzadegar som vi sen själva dekorerade och som Peter gräddade på 1 min! SU-VE-RÄNT! Passade fint med denna suveräna dag!

Mer i juli, 2021

0 Läs mer >>
Martha har hängt i Bohuslän, i Heestrand, med farmor och farfar! De var där för där hänger ju även Ellen med familj (och sin farmor och farfar) ...
Där har Martha bland annat lärt sig att ro, av Ellen! Men så har hon även vågat släppa stegen (som går ner i havet) och simmat!
Så när nu Martha kommer hem vill hon så klart visa så vi drar ner till havet! Men tyvärr hade vi inte så lugnt vatten som de hade haft utan rejäla vågor men Martha kämpade på! Vi inväntar dock lite lugnare vatten för att hon ska kunna simma lite mer.

Mitten av juli, 2021

0 Läs mer >>
Dagen efter Ellas kalas så kom Filippa och Idun hem till oss och firade Ella. Sen blev det en tur till Hööks o Granngården för att sen avsluta dagen med en middag på Pinchos (jag satt på andra sidan gatan och roade mig med en mobil)!
På turen runt för att släppa av barnen hemma hos sina familjer så passade vi på att besöka hästarna för att få lite sköna bilder och ge Peppe sin nya grimma!

Dagen efter Ellas föd...

0 Läs mer >>
Ellas fjortonårsdag började klart med skönsång, paket! Jag jobbade så jag fick vara med via internetskamera!

Sen vart det mer firande på kvällen i Svanshall tillsammans med hästar och massa Godingar!
Bilder blev tagna men det verkar klurigt att ladda upp dem ... gör ett nytt försök en annan dag.

... får se när fler bilder kan laddas upp ...

Ellas 14årsdag, 2021

0 Läs mer >>
På lördagen var det lite lagom väder så hela familjen drog till Lerberg. Ella för att hänga med Filippa och resten för att gå längs havet mot Grå Läge ...

I Lerberget fanns en massa blåklint!

Vackra vyer fanns också!

Nu hade det blivit riktigt hett men vi hittade en liten skugga att picknicka i!

Heeej allihopa!

Men Martha kylde sig snabbt och ville sitta i solen och värma sig ...

Och sen började en het vandring ... som vi klarade precis till nästa hållplats när bussen kom väldigt lägligt för oss!

På söndagen körde jag Ella och Filippa till hästarna och sen tog jag mig till Tvätteshallen ...

Molnen svalkade lite!

Jag tog två dopp!

Det är så väldigt mycket mormor och morfar för mig här!