Slutet av 2018

I julklapp fick barnen i öronen fler hål, av sin stora idol (julklappsrim!). Det var taggat och de fick välja och Martha var ivrig och tog första omgången. Håltagaren var redo med två pikkadoller och tog båda öronen samtidigt. Ändå chockartat för Martha som fällde några tårar direkt efteråt. Det skrämde dock inte Ella utan hon klickade i nya hål i hennes gamla, igensatta, hål. Vi fick info om skötsel och servetter för rengöring ... låtom oss hoppas att denna gången läks det fint! Efteråt firade vi med lunch på Ikea, är det fest så är det!
 
 
 
Dagen efter drog jag och Ella till hästarna och där fick Ella på Honey sällskap på sin ridtur. Både Gunilla och Elinor var ivriga på en ridtur. Jag höll ihop flocken till fots. Så mycket grönare nu än i somras ...
 
Efter uteritten blev det ett par galoppsträckor i backen. Jag filmade Ella så hon finns snart galopperande på youtube (d99caku).
 
Efter ridturen var hon tydligen både trött och hungrig.
 
Sen var det dags att jobba! Jag och barnen hade sagt ja till fix av fårflytt men vi hann bara med förberedelserna. Vi startade dock lite mjukt med kattgos, promenix och koll av stendjur.
 
Sen fick vi mer hjälp av Myran och Elinor som anslöt. Ella fick kolla strömmen i staketet och jag fick köra 'na i rullebören! Rullebören var innan åkningen, fylld med frallor som djuren fick i brist på gräs ...
 
Vi hann dra lite nya trådar innan vi tog en matpaus inomhus. För de yngsta arbetarna fanns det julklappar, helt galet! De äldsta var nöjda med julmust och choklad. Sen hann vi även med uppröjning och bäddning med sågspån, för där fåren ska hålla till snart.
 
Så mitt allra första kusinbarn! Som har fått det finfina namnet Ella! Jag hade tjatat mig till en träff med henne och hennes päron överraskade mig med att få byta blöja, klä på 'na OCH mata henne. För groupiebilen fångade jag 'na prick i nysningen!
 
Nyårsafton och tidsfördriv på Yoump med familjen Nehring! Barnen rörde sig så snabbt så de blev alldeles suddiga!
 
Varma godingar!
 
Inför nyårsnatten försökte Anna få med hela nästa år på samma bild medan Adam (eller som Tomten kallar hen: Adana) har fullt fokus på MAT! Smarrig tacos med ovanligt många tillbehör, banan bland annat!
 
Sen tog vi några spexiga bilder med både barn och ballonger!
 
Och så spelade vi spel! När då då, heter spelet och första omgången var vi vuxna mot barn och VIPPS hade vuxna laget vunnit. Temat på spelet var kända brott och straff ... Nästa omgången var vi uppdelade i lite olika lag där Ella o Adam till slut. Oväntat.
 
Sen var det dags för efterrätt också. Nästan som tacos det med, med massa tillbehör till glass. Är det fest så är det.
 
För att orka med hela kvällen körde vi lite tvspel och sportade loss lite ...

Strax innan tolvslaget drog vi ut för att spana raketer. Det var kallt och många raketer ... men det blev ju början av nästa år!

Kommentera här: